Układ smarowania umożliwia właściwą pracę jednostki napędowej, ale tylko wtedy, gdy spełnione są cztery warunki:
- układ jest w pełni sprawny, dzięki czemu może rozprowadzić olej pod ciśnieniem lub rozbryzgowo (pompa oleju jest sprawna i zapewnia odpowiednie ciśnienie)
- zastosowany jest olej silnikowy o specyfice, zalecanej przez producenta pojazdu
- w układzie znajduje się odpowiednia ilość oleju (powyżej poziomu minimum)
- olej nie jest zużyty, nie jest zmieszany z innymi płynami eksploatacyjnymi (np. z płynem chłodniczym na skutek awarii uszczelki pod głowicą) i nie jest zanieczyszczony (na skutek zużytego filtra oleju, który nie jest w stanie odbierać zanieczyszczeń).
Częstotliwość wymian oleju silnikowego ma wpływ na trwałość jednostki napędowej, poziom jej awaryjności, zużycie paliwa i trwałość osprzętu (np. turbosprężarki). Terminowa wymiana oleju pozwala zapobiegać osadzaniu się nagaru, który jest utrapieniem nowoczesnych silników benzynowych o małej pojemności, tzw. downsizingowych. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego pozwala utrzymać maksymalną żywotność wielu elementów, na przykład wspomnianej wcześniej turbiny i łańcuchowego napędu rozrządu.
Olej silnikowy odpowiada za:
- redukcję tarcia pomiędzy pracującymi tłokami a cylindrami
- zmniejszenie oporów pracy silnika (co ma wpływ na zużycie paliwa)
- uszczelnienie luzów pomiędzy pracującymi elementami i uszczelnienie komór spalania
- zmniejszenie hałasu (na skutek zmniejszonego tarcia)
- chłodzenie pracujących elementów silnika
- odprowadzanie zanieczyszczeń, które zatrzymuje filtr oleju
- ochronę przed korozją (oleje zawierają szereg dodatków antykorozyjnych)
Filtr powietrza
Brudny, zużyty filtr powietrza to przyczyna wyższego zapotrzebowania silnika na paliwo i ewentualnych usterek, mogących pojawić się w osprzęcie jednostki napędowej. Można tego uniknąć, wymieniając filtr powietrza na nowy.
Filtr oleju
Zadaniem tego filtra jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz oczyszczanie oleju. Warto dodać, że filtr powietrza nie wyłapuje wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery w 100 procentach. Dostają się więc one do silnika i zadanie ich zatrzymania ma filtr oleju. Jest po prostu bardziej czuły od filtra powietrza.
Dobór filtra oleju do danego silnika przez jego producenta uzależniony jest m.in. od konstrukcji jednostki napędowej. Producenci flitrów podają w katalogach, do jakich silników one pasują. Należy przy tym pamiętać, że tylko filtry oryginalne lub renomowanych firm gwarantują bezpieczeństwo użytkowania.
Filtr paliwa
Jego zadaniem jest oczyszczanie paliwa. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych – przede wszystkim z zastosowania w jednostkach wyskoprężnych wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej.
Najczęściej w układach zasilania silników o zapłonie iskrowym stosuje się tylko siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe papierowe filtry przewodowe.
Filtr przewodowy instaluje się w silniku z reguły pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Wymieniamy go po przebiegu od 15 tys. km do 50 tys. km – w zależności od producenta. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego papieru.
Filtr powietrza wnętrza(kabinowy)
Podstawowym zadaniem tego filtra jest przede wszystkim oczyszczanie powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Zatrzymuje on większość pyłków roślin, zarodników grzybów, kurzu, dymu, cząstek asfaltu, drobin gumy pochodzącej ze ścieranych opon, kwarcu i innych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu zgromadzonym nad jezdnią.
Filtry kabinowe powinny być wymieniane nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Niestety, wielu użytkowników samochodów o tym zapomina, a zanieczyszczenia dostając się do wnętrza samochodu mogą negatywnie oddziaływać na kierowcę i pasażerów. Z uwagi na fakt, iż Tarnów zajmuje czołowe miejsce miast z najgorszą jakością powietrza w Polsce warto zadbać o wymiane tego filtra w swoim samochodzie.
Ostatecznymi sygnałami do wymiany filtra są:
– parowanie szyb,
– zauważalne zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę,
– nieprzyjemny zapach w kabinie, który pochodzi od rozwijających się w filtrze bakterii.
Godnym uwagi jest fakt, że filtry kabinowe pomagają nie tylko osobom cierpiącym na alergię, uczulenia czy astmę. Dzięki nim poprawia się samopoczucie kierowcy i pasażerów, a podróż staje się nie tylko bezpieczniejsza, ale i mniej uciążliwa. Stojąc w korkach jesteśmy przecież narażeni na wdychanie szkodliwych substancji, których stężenie w kabinie samochodowej jest nawet sześć razy większe niż na poboczu drogi.