Rozrząd to układ, którego zadaniem jest sterowanie elementami, które mają doprowadzić paliwo do cylindra silnika tłokowego, a następnie usunąć z niego spaliny. To kluczowa funkcja, bez której samochód nie ruszy w żadną podróż. Cykliczna wymiana rozrządu jest więc niezbędna w odpowiedniej pracy auta.
Rozrząd składa się z wielu podzespołów. Wśród nich znajdziesz zawory (zwykle dwa lub cztery), wałek rozrządu z krzywkami, oraz przekładnie, które znane są powszechnie, jako napęd rozrządu. Napęd mylnie utożsamiany jest często z całym rozrządem i zbudowany jest z paska lub łańcucha oraz kół.
Odpowiednie działanie mechanizmu wymaga od użytkownika regularnej wymiany i kontroli. To przede wszystkim klucz do poprawnego funkcjonowania silnika.
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co ile kilometrów wymienia się rozrząd. Wszystko zależy od wytycznych producenta samochodu
i wytrzymałości całego układu. Elementy powinno zmieniać się patrząc przez pryzmat przejechanych kilometrów i użytkowanego czasu. Wszystko
ze względu na eksploatację poszczególnych części.
Jak często wymiana rozrządu jest więc konieczna?
Producenci samochodów podają różne liczby – niekiedy jest to nawet 200 tysięcy kilometrów i 10 lat. Nie do końca warto ufać instrukcjom
w sprawdzaniu, co ile wymieniać rozrząd. Niektórzy projektanci podchodzą do wytrzymałości swoich części bardzo optymistycznie. Od podanych elementów warto odjąć nawet 50-80 tysięcy kilometrów i 3-4 lata. Wielu doświadczonych mechaników twierdzi nawet, że starszy samochód to sukcesywnie skracający się stan wytrzymałości rozrządu. Tu wymiana polecana jest po 50 tysiącach przejechanych kilometrów.
Trochę inna sytuacja jest jeśli posiadamy łańcucha rozrządu. W przeciwieństwie do rozrządu z paskiem jest bardziej wytrzymały, ale inne elementy psują się tak samo np. pompa wody, rolki i prowadnice. Z pewnościa uszkodzony łańcuch łatwiej zdiagnozować, ponieważ wydaje on charakterystyczne dźwięki. To oznacza oczywiście, że nadaje się on do zmiany.
Skutki braku wymiany rozrządu
Bez wątpienia brak wymiany rozrządu może być opłakany w skutkach. Zerwany pasek jest w stanie nawet całkowicie zniszczyć silnik. W silnikach kolizyjnych (większość współczesnych) tłoki uderzają w zawory i jednostka kończy swój byt. Z uwagi na fakt, iż pasek rozrządu nie daje oznak zużycia, kluczem do poprawnej pracy pojazdu jest regularna wymiana, którą każdy właściciel pojazdu w mieście Tarnów, może wykonać w naszym warsztacie.